RSS

Mili KK Uns textos lamentablement vigents a La Seca

18 maig

El teatre Verbatim es fa a partir de textos reals, de paraules que els protagonistes veritables de la història, han formulat a preguntes dels que creen l’espectacle. Es un teatre de veritat que té molt de reportatge però en un format que el converteix en espectacle. I Això es el que ofereix la Sala Palau i Fabre de l’Escenari Joan Brossa

Parlar ara de la Mili? Però si la Mili ja no existeix, si el ministre Trillo, seguidor de Shakespeare i amb problemes de geografia que el feien confondre el Salvador amb Hondures va tenir el seu moment de gloria quan va anunciar la fi del “Servicio Militar Obligatorio”, el mateix que un ministre socialista que el coneixia d’oïdes, el va descriure com una fita de la democràcia…. Seria perquè tot cristo hi havia d’anar? – bé, això no seria ben bé així, però serviria per la descripció – o, com fan tots els ministres de la guerra, per donar “peixet” als portadors de sabres i estrelles, que estiguin contentets i no treguin els tancs a passejar?.

Fa uns dies vaig llegir el llibre de Raül Romeva, “Esperança i llibertat”, i parla d’en  Pepe Beúnza, el primer objector de consciència de l’Estat que va ser empresonat per motius polítics i no només religiosos l’any 1971 – l’any que va néixer Romeva – quan encara manava aquell element que encara algú reivindica avui dia.

Preparar-se per la presó, com van fer aquells primers objectors, es el que els va tocar el 2017 als polítics catalans que ara els jutgen – per dir algo, es clar, doncs el càstig ja el tenen des de fa mig miler de dies – i com tantes altres lluites – la igualtat, el dret a vot, la setmana de 40 hores, el feminisme….-  han necessitat del sacrifici d’uns pocs, per beneficiar a uns  molts. La lluita dels objectors en va ser un exemple.

Calia ser valent, tenir les idees molt clares, i donar-se el suport que no els donaria la família – no et posis en problemes era la frase dels que van sobreviure la post-guerra –i ho van fer, i ho van lluitar i ho van patir, i ho van aconseguir, i avui en dia, ja no cal buscar certificats mèdics per aconseguir que et donin “inútil” – potser aquesta va ser la meva petita col.laboració en aquesta lamentable història, suposo que el tema ja deu haver prescrit – certificat que no va acceptar Beúnza, “No em faci un certificat dient que no estic bé mentalment, digui que com que estic perfectament, no vull anar a aprendre a disparar.

I si nos ataca el enemigo y matan a tu madre y violan a tu novia?”

“Pero ustedes hacen eso de invadir, matar madres y violar novias?”

Marc Angelet i Jumon Erra, construeixen un espectacle que va a una velocitat brutal, que recorda la brutalitat d’uns temps que “teòricament” no haurien de tornar. Francesc Cuéllar, Rafa Delacroix i Alberto Lozano, es posen a les “ordres” d’Angelet, per oferir un espectacle tan brillant com colpidor amb moments d’una brillantor espaterrant. La reunió a Can Serra ja marca territori, però els quadres finals em van semblar una creació digna d’un geni. Utilitzar les imatges amb criteri, al servei del que estàs explicant, combinant el canó actual – i quan dic canó, no penseu malament. Crec que des que no hi ha mili, ja se li diu projector – amb el projector de diapositives dels anys 60 i 70. Els tres actors estan en forma, i no necessiten anar al gimnàs, l’exercici escènic els obliga a mantenir la respiració compassada mentre treuen energia per cada part del cos. L’espectacle comença tranquil, amb la declaració de Beúnza al tribunal militar – dios nos libre – però és un miratge, l’acció trepidant, les paraules passades pel micro, les corredisses amunt i avall del petit espai de que disposen – per assenyalar la constricció de la presó o de la caserna – els crits amb el nivell just, i les mirades a banda i banda, d’un públic que els embolcalla com faria una mare davant l’adversitat de la lluita.

Parlar de la Mili ha estat un clàssic que es va perdent. Cada cop hi ha més participants a les converses de cubata i gintònic, que no ho han viscut, i els que encara quedem, ja ens sentim ridículs  d’explicar batalletes. Potser per això, es un bon moment per treure aquest text, aquest espectacle. Per això, i per les semblances amb una altra lluita contra els jutges – militars o no, que tant li fot –  que confonen la llei amb la justícia.

No vaig poder quedar-me al col.loqui, i em va saber greu, doncs segur que va aportar encara més veritat, a tota la que van desplegar els actors en una hora llarga d’espectacle. Aplaudiment al text, a la direcció, a la interpretació i al que s’explica. El més dur? Una frase final que diu que hi ha països europeus que estan pensant de tornar a implantar el “Servicio militar obligatorio” Perdona?

 

Anuncis
 
Deixa un comentari

Publicat per a 18 Mai 2019 in 1. Crítiques

 

Etiquetes: , , , , , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

 
%d bloggers like this: